Úcta pacienta k zdravotníkovi môže vytvoriť komunikačnú bariéru Ako správne komunikovať so seniormi?
15.11.2021
Láskavý a ohľaduplný prístup zdravotníkov k pacientom je pre úspešnú liečbu mimoriadne dôležitý. Uvedomuje si to aj personál z Nemocnice AGEL Handlová, preto jednou z tém ich vzdelávania je aj komunikácia s geriatrickým pacientom.
Správna komunikácia je jedným z dôležitých faktorov liečebného procesu a zároveň aj jeho nevyhnutná súčasť. Správne štandardy komunikácie v zdravotníctve môžu priniesť benefity nielen v náraste spokojnosti pacientov, ale aj v zlepšení samotného liečebného procesu. „Základ je pri vstupe do izby zaklopať, pozdraviť sa, predstaviť sa, či už ide o sanitára, zdravotnú sestru alebo lekára. Hoci sa toto odporúčanie môže zdať banálne a samozrejmé, nie je to tak. Všeobecné skúsenosti pacientov totiž potvrdzujú, že tento základný princíp slušnosti v zdravotníckych zariadeniach dlhodobo absentuje,“ vysvetľuje Katarína Francová, sanitárka z handlovskej nemocnice.
Nechať pacienta hovoriť a aktívne mu načúvať, to je podľa nej ďalší krok, ktorý by mal každý zdravotník ovládať. „Pacient vie priemerne do dvoch minút zhrnúť svoje základné ťažkosti, zdravotník ho však často už po pár sekundách preruší. Práve vypočutie si pacienta môže prispieť k správnej diagnostike. Najčastejším argumentom zdravotníkov je, že na rozhovor s pacientom nemajú čas, sú vyťažení. Ďalším problémom v komunikácii je, že zdravotnícky personál všeobecne poskytuje pacientom menej informácií, než by si priali a používa pritom odbornú terminológiu, ktorej pacienti nerozumejú,“ hovorí Katarína Francová. Odborný medicínsky jazyk je potrebné prispôsobiť nielen veku, ale aj diagnóze a vzdelaniu pacienta. V tomto prípade nie je také dôležité, čo zdravotník hovorí, ale či mu pacient rozumie.
Odborníci sa zhodujú aj na ďalšom podstatnom aspekte komunikácie so staršími ľuďmi. „Dôležité je sledovať neverbálne prejavy pacienta. Mnohí pacienti, najmä v seniorskom veku, majú k zdravotníkom veľkú úctu, čo môže vytvoriť komunikačnú bariéru – pacient povie to, čo zdravotník chce počuť. Najmä pri otázkach, či užívajú lieky, dodržiavajú stanovený liečebný režim či diétu sa potom môže stať, že pacient zdravotníka oklame,“ opisuje rôzne situácie, ktoré v nemocniciach vznikajú.
Práca s pacientami, zvlášť v seniorskom veku, vyžaduje citlivý, empatický a láskavý prístup. Súčasný pacient potrebuje otvorený a priateľský vzťah. „Bez ohľadu na všetky problémy v zdravotníctve musí byť stredobodom záujmu pacient. Používaním efektívnej komunikácie vieme veľmi výrazne pomôcť nielen pri budovaní terapeutického vzťahu, ale aj pri zvýšení kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti. O to všetko sa v handlovskej nemocnici samozrejme snažíme,“ dodáva Katarína Francová.
SpäťKontakt pre médiá
Mgr. Eva Peterová
hovorkyňa AGEL SK
[email protected]
Kontakt neslúži na objednávanie pacientov na vyšetrenie, očkovanie, testovanie a zasielanie výsledkov vyšetrení.
Kontakty na všetky spoločnosti a zdravotnícke zariadenia Skupiny AGEL nájdete v zozname spločností Skupiny AGEL