Počas prvej vlny sa viac báli pacienti ako my, teraz je to naopak
11.11.2020
Epidémia šíriaceho sa koronavírusu COVID-19 prišla tento rok nečakane a nikto z nás dovtedy podobnú situáciu nepoznal. Zdravotníci museli okamžite zareagovať, prijať nové opatrenia a systém ich práce sa takmer zo dňa na deň zmenil. Sú v privej línii a kedykoľvek môžu prísť do styku s nakazeným pacientom, ktorý vírus môže nevedome šíriť. Aj zamestnanci Nemocnice AGEL Handlová si zvýšené riziko nákazy uvedomujú denne.
,,Už je to to pomaly 8 mesiacov, čo tu máme novú situáciu, nielen v každodennej práci, ale aj v každodennom živote. Spočiatku sme to nebrali tak vážne, snažili sme sa prispôsobiť, ale nevedeli sme, čo nás čaká, takúto pandémiu nikto z nás ešte nezažil. Sledovali sme, aj na prelome politickej situácie, aké budú pokyny. Spočiatku počas prvej vlny sa obmedzil prúd pacientov, predtým sme brali ráno karty od čakajúcich pacientov, potom sa už pacienti museli hlásiť telefonicky, boli sme stále na telefóne, vybavovali sme a odosielali lieky, rady, aj pozitívne emócie,“ hovorí o zmenách, ktoré nastali v neurologickej ambulancii handlovskej nemocnice MUDr. Jarmila Hmiráková. Podľa jej slov sa potom situácia zlepšovala. ,,Museli sme ale zmeniť systém príchodu pacientov, aby sa nezhromažďovali v čakárni, začali sme teda objednávať na určitý čas. Niekto to hodnotí pozitívne, niekto nie, ale všetkým ľudom sa vyhovieť nedá. Počas leta bol krátky nádych, ale nikto neočakával, že sa situácia bude tak rýchlo negatívne meniť,“ opisuje.
Aj podľa neurologičky z Nemocnice AGEL Handlová bolo zreteľné, že svoje správanie zmenil nielen personál, ale aj pacienti. ,,Keď to mám spätne hodnotiť, tak počas prvej vlny sa viac báli pacienti ako my a teraz je to naopak. Už si uvedomujeme, aké je riziko nákazy, ale ľudia akoby už si zvykli a všeobecne to skôr podceňujú. Chodia na kontroly, pre lieky, aj kvôli veciam, ktoré by počkali, častokrát aj zbytočne alebo opakovane, kvôli sociálnemu kontaktu. Akoby tu v Handlovej koronavírus neexistoval. Dokonca sa množia pacienti aj z iných okresov Slovenska. Ľudia sa správajú rôzne, ale vo všeobecnosti sa strácajú tie pozitívne prejavy, aj voči zdravotníkom ale aj navzájom voči sebe,“ vysvetľuje svoj pohľad MUDr. Jarmila Hmiráková, ktorú šíriaca sa epidémia zasiahla aj v osobnom živote. ,,Mám vážne chorého otca, ktorý je odkázaný minimálne raz za mesiac na odber tekutiny, ktorá sa mu hromadí v pľúcach, kvôli ktorej chodí na pľúcne oddelenie v Bojniciach. Prístup zdravotníkov je ukážkový aj napriek tomu, že tam majú momentálne veľmi zlú situáciu. Všetci máme strach, pretože v nemocniciach sa veľmi zhoršuje situácia. Vidíme, čo vírus dokáže. Na internete denne čítame články ľudí, ktorí s ochorením bojujú alebo ho prekonali. Napriek tomu bojujeme ďalej,“ hovorí. V Nemocnici AGEL Handlová sa zdravotníci postavili k tejto situácii zodpovedne a ovplyvnilo to aj ich medziľudské vzťahy. ,,Aj my všetci sme v prvej línii a musíme zvládať aj iné ochorenia, pretože aj tie si nevybrali dovolenku. Tu v handlovskej nemocnici nás to ešte viac zomklo. Uvedomujeme si viac ako kedykoľvek predtým, ako nás všetci potrebujú,“ dodáva neurologička na záver.
Nemocnica AGEL Handlová je situovaná v pokojnom prostredí mesta Handlová. Je to nemocnica rodinného typu, čo znamená, že najvyššou prioritou je pre nich rodina. Tejto filozofii vedenie prispôsobilo celý chod nemocnice, návštevné hodiny, konzultačné hodiny, prístup lekárov, sestier a celého personálu.Kontakt pre médiá
Mgr. Eva Peterová
hovorkyňa AGEL SK
[email protected]
Kontakt neslúži na objednávanie pacientov na vyšetrenie, očkovanie, testovanie a zasielanie výsledkov vyšetrení.
Kontakty na všetky spoločnosti a zdravotnícke zariadenia Skupiny AGEL nájdete v zozname spločností Skupiny AGEL